Serhat Tekin & İskender Paydaş Röportajı
Akşam Gazetesi 8 Ocak 2012 Pazar Eki
'Zamansız Şarkılar'ın tam zamanı
Besteci, aranjör ve prodüktör İskender Paydaş, 'Zamansız Şarkılar' albümüyle hiçbir zaman eskimeyen şarkılarının üstüne bir cila daha çekiyor. Paydaş, bu albümde, farklı sanatçıların yorumuyla eski şarkıları yeni hikayeler olarak sunuyor dinleyiciye. İskender Paydaş, gazeteci Serhat Tekin'in sorularını yanıtladı.
Yıllar içinde hayatımıza değen mutlaka bir şarkıda imzası vardır İskender Paydaş'ın. Hem aranjör, hem besteci hem de prodüktör olarak sayısız güzel şarkı ve albümün mimarı olan Paydaş, şimdi bu şarkıların içinden seçtiklerini ve hikayeye yeni katılanları 'Zamansız Şarkılar' albümüyle dinleyiciye sunuyor.
'Bildiğiniz şarkıları bu sefer farklı ağızlardan, farklı aranjelerle, farklı bir film gibi sunmak istedim' diyen İskender Paydaş, günümüzde artık 'zamansız' şarkıların çıkmadığından şikayetçi.
- Geçtiğimiz sene şarkıcılardan çok aranjörlerle röportaj yaptığımı fark ettim. Birden nasıl bu kadar aranjör albümü çıktı? Bu soruya kendi adıma şöyle yanıt verebilirim: Şimdiye kadar şarkıcıların albümlerinde, onların isteklerini, kariyerlerini, planlarını düşünerek müzik yapma durumu vardı. Şimdi o yükümlülüğü kendi üzerime aldım. Bunlar benim fikirlerim ve şarkılara getirdiğim yorumlar. Kendi yorumlarımda o arkadaşlarımı da bir enstrüman, bir grup solisti gibi kullandım.
- Tamamen kendi istediğiniz albümü yapmak farklı mıydı?Oldukça zevkli. Karışanın yok... Bana eşlik eden müzisyen ve şarkıcılar açısından da rahat bir durumdu. Kendi kariyerlerini düşünmeden sadece bana eşlik ediyor olma durumu, büyük bir rahatlıkla performanslarının en üst noktasında şarkı söylemelerine neden oldu.
- Diğer aranjör albümlerinden farkı nedir, sizin albümünüzün?Albümümde, hepsinde benim imzam olan eski ve yeni şarkıların karışımı var. Eski şarkıları, yeni baştan ve farklı hikayeler şeklinde yorumladım. Rock geçmişim olduğu için her şarkının içinde o sertliği duyabilirsiniz. Yeni seslere de çok fazla ağırlık verdim.
- Eski şarkıları, yeni seslerle sunmuşsunuz...Aynı şarkıların farklı bir hikaye oluşturabilmesi için farklı bir yorum olması gerekiyordu. Bu yüzden aranjmanlar da şarkıcılar da değişti.
- Neye göre seçtiniz bu isimleri?Şarkının gerektirdiği sese göre. Şarkıları yapmadan önce tamamı kafamda çalar zaten. Ben de onu aynen notalara aktarırım. Kafamda duyduğum sese en yakın sesleri seçtim.
KERİM'İN YARIM KALAN HİKAYESİNİ TAMAMLADIM
- Kerim Tekin'in 'Kar Beyaz' şarkısında daha önce kullanılmamış seslerini kullanmışsınız...Şarkı stüdyoya girdiğinizde bir kerede okunup bitmez. Birden fazla kayıt yapılır. 'Kar Beyaz' şarkısını Kerim Tekin ile yaptığımızda, stüdyo kayıtlarını bir arşivci olarak saklamıştım. Kerim'in o zaman yapılmış ama kullanılmamış vokal kayıtlarını aldım ve İrem Candar ile düet yaptırdım. Sanırım bu Türkiye'de daha önce yapılmamış bir şey. Kerim'in şöhretin zirvesine adım attığı şarkıydı ve kısa bir süre sonra da aramızdan ayrıldı. Kerim'in yarım kalmış hikayesini böylece tamamlamış oldum.
- Kayahan 'Sensiz Olmaz Ki' şarkısının bir bölümünün sözlerini değiştirmiş, neden?Şarkıyı ilk söylediğinde, meğer o kısım içine sinmemiş. 'Zaman zaman' değil 'hiç bir zaman' olmasını istedi, sözün. Besteci ve söz yazarı o olduğu için kabul ettik. Mustafa Ceceli'nin okuması ve Kayahan'ın küçük revizyonuyla şarkı çok güzel oldu.
- Bu kadar yıl, arkada durduktan sonra ön planda olmak nasıl bir duygu?Sahne potansiyelimi zaman zaman kullanıyordum zaten. İstediğim zaman bir adım öne de geçebiliyorum; bir adım geriye de gidebiliyorum. Son dönemde stüdyoda çalışmayı tercih ediyordum. Şimdi sahnelere geri döndüm (gülüyor).
SESİMİ BEĞENMİYORUM
- Bunun bir adım sonrası şarkıcılık olabilir mi?Şimdiye dek, sadece, çocukken şarkı söyleyip albüm kaydı yaptım. Tabii ki vokal yapıyorum, stüdyoda arkadaşlarıma şarkıyı doğru anlatabilmek için söylüyorum ama bunu dinleyicilerle henüz paylaşmadım. Şahsen sesimi hiç beğenmiyorum ama dinleyenler güzel olduğunu söylüyor.
- Siz diğer aranjörleri nasıl buluyorsunuz?Cesaretli ve risk alan müzisyenleri severim. Orta seviyede, bir şeylere benzeyen ve sürekli sürünün arasında birbirine dayanan besteci, müzisyen ve şarkıcıları sevmem. Bu, renksiz ve tavırsız olmaktır. Cesaretli işler yapan çok da yok Türkiye'de. Bunlardan biri Erdem Kınay; farklı fikirlerle gelir her zaman. Ozan Çolakoğlu da iyidir. Başkaları da var yenilerden. Önem verdiğim farklı olmak.
- En sevdiğiniz aranjmanınız hangisi?Son albümdeki bütün aranjmanları çok seviyorum. 'Nasıl Yani' hem farklı bir beste hem de beni çok iyi anlatan bir aranjman tarzı. 'Doktor' çok farklı... Bir dans şarkısı olabilirdi ama bu işin çok kolayına kaçmak olurdu, özellikle yapmadım. 'Sensiz Olmaz Ki' naif, kırılgan romantizmle sert bir savaşı iyi anlatıyor.
- 'Benimle çalışsa çok farklı işler yaparım' dediğiniz bir şarkıcı var mı?Sıla... Sıla'da derin bir potansiyel görüyorum. Bir araya gelebilsek çok güzel işler yaparız. Daha önce merhabamız oldu ama hiç müzik konuşmadık.
- Atiye'nin başarısının mimarlarından birisiniz...Atiye ile hayal ettiğim şeyi yapabildim. Önce 'Salla' daha sonra 'Budur' ile amaçlanan noktaya geldi ve bundan sonra aynı başarıyla yürüyebilmesi tüm ekibinin iyi organize olmasına bağlı.
- Yeni bir şarkıcı var mı çalıştığınız?Funda Kılıç... Bu ay sonu bitirmeyi planlıyoruz albümünü. Çok hareketli şarkıları var. Çok yetenekli, iyi dans ediyor ve sempatik. Türkiye'ye iyi gelecek bir proje.
- 'Zamansız Şarkılar'ın devamı gelecek mi?Evet, bu yıl içinde ikincisini hazırlayacağım. Dört şarkım şimdiden hazır. 10 şarkıya tamamladığım anda paylaşacağım. Yazın sonuna doğru çıkar ama önce de olabilir. 'Zamansız', ismi gibi (gülüyor).
'Bildiğiniz şarkıları bu sefer farklı ağızlardan, farklı aranjelerle, farklı bir film gibi sunmak istedim' diyen İskender Paydaş, günümüzde artık 'zamansız' şarkıların çıkmadığından şikayetçi.
- Geçtiğimiz sene şarkıcılardan çok aranjörlerle röportaj yaptığımı fark ettim. Birden nasıl bu kadar aranjör albümü çıktı? Bu soruya kendi adıma şöyle yanıt verebilirim: Şimdiye kadar şarkıcıların albümlerinde, onların isteklerini, kariyerlerini, planlarını düşünerek müzik yapma durumu vardı. Şimdi o yükümlülüğü kendi üzerime aldım. Bunlar benim fikirlerim ve şarkılara getirdiğim yorumlar. Kendi yorumlarımda o arkadaşlarımı da bir enstrüman, bir grup solisti gibi kullandım.
- Tamamen kendi istediğiniz albümü yapmak farklı mıydı?Oldukça zevkli. Karışanın yok... Bana eşlik eden müzisyen ve şarkıcılar açısından da rahat bir durumdu. Kendi kariyerlerini düşünmeden sadece bana eşlik ediyor olma durumu, büyük bir rahatlıkla performanslarının en üst noktasında şarkı söylemelerine neden oldu.
- Diğer aranjör albümlerinden farkı nedir, sizin albümünüzün?Albümümde, hepsinde benim imzam olan eski ve yeni şarkıların karışımı var. Eski şarkıları, yeni baştan ve farklı hikayeler şeklinde yorumladım. Rock geçmişim olduğu için her şarkının içinde o sertliği duyabilirsiniz. Yeni seslere de çok fazla ağırlık verdim.
- Eski şarkıları, yeni seslerle sunmuşsunuz...Aynı şarkıların farklı bir hikaye oluşturabilmesi için farklı bir yorum olması gerekiyordu. Bu yüzden aranjmanlar da şarkıcılar da değişti.
- Neye göre seçtiniz bu isimleri?Şarkının gerektirdiği sese göre. Şarkıları yapmadan önce tamamı kafamda çalar zaten. Ben de onu aynen notalara aktarırım. Kafamda duyduğum sese en yakın sesleri seçtim.
KERİM'İN YARIM KALAN HİKAYESİNİ TAMAMLADIM
- Kerim Tekin'in 'Kar Beyaz' şarkısında daha önce kullanılmamış seslerini kullanmışsınız...Şarkı stüdyoya girdiğinizde bir kerede okunup bitmez. Birden fazla kayıt yapılır. 'Kar Beyaz' şarkısını Kerim Tekin ile yaptığımızda, stüdyo kayıtlarını bir arşivci olarak saklamıştım. Kerim'in o zaman yapılmış ama kullanılmamış vokal kayıtlarını aldım ve İrem Candar ile düet yaptırdım. Sanırım bu Türkiye'de daha önce yapılmamış bir şey. Kerim'in şöhretin zirvesine adım attığı şarkıydı ve kısa bir süre sonra da aramızdan ayrıldı. Kerim'in yarım kalmış hikayesini böylece tamamlamış oldum.
- Kayahan 'Sensiz Olmaz Ki' şarkısının bir bölümünün sözlerini değiştirmiş, neden?Şarkıyı ilk söylediğinde, meğer o kısım içine sinmemiş. 'Zaman zaman' değil 'hiç bir zaman' olmasını istedi, sözün. Besteci ve söz yazarı o olduğu için kabul ettik. Mustafa Ceceli'nin okuması ve Kayahan'ın küçük revizyonuyla şarkı çok güzel oldu.
- Bu kadar yıl, arkada durduktan sonra ön planda olmak nasıl bir duygu?Sahne potansiyelimi zaman zaman kullanıyordum zaten. İstediğim zaman bir adım öne de geçebiliyorum; bir adım geriye de gidebiliyorum. Son dönemde stüdyoda çalışmayı tercih ediyordum. Şimdi sahnelere geri döndüm (gülüyor).
SESİMİ BEĞENMİYORUM
- Bunun bir adım sonrası şarkıcılık olabilir mi?Şimdiye dek, sadece, çocukken şarkı söyleyip albüm kaydı yaptım. Tabii ki vokal yapıyorum, stüdyoda arkadaşlarıma şarkıyı doğru anlatabilmek için söylüyorum ama bunu dinleyicilerle henüz paylaşmadım. Şahsen sesimi hiç beğenmiyorum ama dinleyenler güzel olduğunu söylüyor.
- Siz diğer aranjörleri nasıl buluyorsunuz?Cesaretli ve risk alan müzisyenleri severim. Orta seviyede, bir şeylere benzeyen ve sürekli sürünün arasında birbirine dayanan besteci, müzisyen ve şarkıcıları sevmem. Bu, renksiz ve tavırsız olmaktır. Cesaretli işler yapan çok da yok Türkiye'de. Bunlardan biri Erdem Kınay; farklı fikirlerle gelir her zaman. Ozan Çolakoğlu da iyidir. Başkaları da var yenilerden. Önem verdiğim farklı olmak.
- En sevdiğiniz aranjmanınız hangisi?Son albümdeki bütün aranjmanları çok seviyorum. 'Nasıl Yani' hem farklı bir beste hem de beni çok iyi anlatan bir aranjman tarzı. 'Doktor' çok farklı... Bir dans şarkısı olabilirdi ama bu işin çok kolayına kaçmak olurdu, özellikle yapmadım. 'Sensiz Olmaz Ki' naif, kırılgan romantizmle sert bir savaşı iyi anlatıyor.
- 'Benimle çalışsa çok farklı işler yaparım' dediğiniz bir şarkıcı var mı?Sıla... Sıla'da derin bir potansiyel görüyorum. Bir araya gelebilsek çok güzel işler yaparız. Daha önce merhabamız oldu ama hiç müzik konuşmadık.
- Atiye'nin başarısının mimarlarından birisiniz...Atiye ile hayal ettiğim şeyi yapabildim. Önce 'Salla' daha sonra 'Budur' ile amaçlanan noktaya geldi ve bundan sonra aynı başarıyla yürüyebilmesi tüm ekibinin iyi organize olmasına bağlı.
- Yeni bir şarkıcı var mı çalıştığınız?Funda Kılıç... Bu ay sonu bitirmeyi planlıyoruz albümünü. Çok hareketli şarkıları var. Çok yetenekli, iyi dans ediyor ve sempatik. Türkiye'ye iyi gelecek bir proje.
- 'Zamansız Şarkılar'ın devamı gelecek mi?Evet, bu yıl içinde ikincisini hazırlayacağım. Dört şarkım şimdiden hazır. 10 şarkıya tamamladığım anda paylaşacağım. Yazın sonuna doğru çıkar ama önce de olabilir. 'Zamansız', ismi gibi (gülüyor).
Müzik meslek birlikleri korsanlık yapıyor
- Artık 'zamansız şarkılar' zor mu çıkıyor?
Üretiliyor ama o kadar yoğun değil. Türkiye'de beste ve söz üretimi profesyonel anlamda düştü. 90'lı yıllarda bir yılda 10 harika şarkı çıkarken, şimdi yılda bir tane çıkıyor. Önümüzdeki yıllarda 'Zamansız Şarkılar' albümü yaparken repertuar oluşturmada zorlanacağız sanırım (gülüyor).
- Kendi yaptıklarınız dışında kimlerin aranjelerini seviyorsunuz?Onno Tunç'un yaptığı Sezen Aksu'nun 'Sen Ağlama' şarkısı zamanının çok ötesinde bir aranjmana sahip. Bir de Mor ve Ötesi'nin 'Bir Derdim Var' şarkısının prodüksiyonu ve aranjmanı çok iyi.
- Sizce Türk pop müziğinin şu an en büyük sorunu nedir?Kesinlikle sanatçıların telif hakları konusu! Meslek birliklerimiz, kendileri korsanlık yapmaya başladı. Üretenlerden başka herkes para kazanıyor. Dijital dünya daha dürüst diye kandırdılar bizi. Çok daha üçkağıtçı çıktı.
- Artık 'zamansız şarkılar' zor mu çıkıyor?
Üretiliyor ama o kadar yoğun değil. Türkiye'de beste ve söz üretimi profesyonel anlamda düştü. 90'lı yıllarda bir yılda 10 harika şarkı çıkarken, şimdi yılda bir tane çıkıyor. Önümüzdeki yıllarda 'Zamansız Şarkılar' albümü yaparken repertuar oluşturmada zorlanacağız sanırım (gülüyor).
- Kendi yaptıklarınız dışında kimlerin aranjelerini seviyorsunuz?Onno Tunç'un yaptığı Sezen Aksu'nun 'Sen Ağlama' şarkısı zamanının çok ötesinde bir aranjmana sahip. Bir de Mor ve Ötesi'nin 'Bir Derdim Var' şarkısının prodüksiyonu ve aranjmanı çok iyi.
- Sizce Türk pop müziğinin şu an en büyük sorunu nedir?Kesinlikle sanatçıların telif hakları konusu! Meslek birliklerimiz, kendileri korsanlık yapmaya başladı. Üretenlerden başka herkes para kazanıyor. Dijital dünya daha dürüst diye kandırdılar bizi. Çok daha üçkağıtçı çıktı.
Pop sadece bir ambalajdır
'Popüler müzik sadece popüler müzik olması için yapıldığı zaman patlayıp gidiyor. Bunun birçok örneği var. Hatırlayın 'Şantaj Montaj' adıyla yapılmış bir şarkı bile var. Öte yandan yine pop müzik sınırları içinde Kayahan ve Sezen Aksu'dan birçok örnek verebiliriz. Hem pop hem de zamansız şarkılardır. Altı dolu, müziğine çalışılmış, kapağı açtığında içinde birçok güzellik barındıran kutu gibi. Pop sadece bir ambalajdır. Onu sürekli kılan, kutu ve kutunun içindekilerdir.'
'Popüler müzik sadece popüler müzik olması için yapıldığı zaman patlayıp gidiyor. Bunun birçok örneği var. Hatırlayın 'Şantaj Montaj' adıyla yapılmış bir şarkı bile var. Öte yandan yine pop müzik sınırları içinde Kayahan ve Sezen Aksu'dan birçok örnek verebiliriz. Hem pop hem de zamansız şarkılardır. Altı dolu, müziğine çalışılmış, kapağı açtığında içinde birçok güzellik barındıran kutu gibi. Pop sadece bir ambalajdır. Onu sürekli kılan, kutu ve kutunun içindekilerdir.'
Bol sürprizli albümün çıkış şarkısı Kayahan'dan
MUSTAFA CECELİ YORUMUYLA 'SENSİZ OLMAZ Kİ', Teoman'IN SON STÜDYO KAYDI, 'BU AŞK FAZLA SANA'. KERİM TEKİN'İN ESKİ KAYITLARINDAN YAPILAN İREM CANDAR DÜETİ...
MUSTAFA CECELİ YORUMUYLA 'SENSİZ OLMAZ Kİ', Teoman'IN SON STÜDYO KAYDI, 'BU AŞK FAZLA SANA'. KERİM TEKİN'İN ESKİ KAYITLARINDAN YAPILAN İREM CANDAR DÜETİ...
Yorumlar