Serhat Tekin & Erdem Kınay Röportajı
AKŞAM Gazetesi 26 Kasım 2011 Cumartesi
http://www.aksam.com.tr/sarkilarin-teknik-direktoru-sahada--81395h.html
Şarkıların teknik direktörü sahada
Hit şarkıların altında prodüktör, aranjör, besteci olarak imzası var Erdem Kınay'ın. Onun işi şarkıcıya göre şarkıyı yakışıklı hale getiren bir modacı ya da şarkıyı tribüne hazır hale getiren teknik direktöre benziyor. Müzisyen şimdi Demet Akalın, Işın Karaca, Kenan Doğulu, Gökhan Tepe ve daha birçok ünlü sürpriz ismin içinde olduğu albümüyle karşımızda... Erdem Kınay ilk albümünün röportajını gazeteci Serhat Tekin'e anlattı.
Dinleyip sevdiğimiz çoğu şarkının altındaki imza Erdem Kınay. İşin mutfağında olan ve birçok hit şarkıyı müzik dünyasına kazandıran yetenekli müzisyen, yepyeni şarkıların olduğu kendi albümüyle karşımıza çıkıyor şimdi de. Albümdeki hangi şarkıyı size önereceğimi inanın bilmiyorum. Demet Akalın'ın bu kış insanları dans ettirecek iki şarkısından mı bahsetsem, Kenan Doğulu'nun kendini aştığı İngilizce şarkısına mı vurgu yapsam ya da Işın Karaca'nın altyapısıyla, oturmamıza fırsat vermeyen parçasından mı? Erdem Kınay ile hem yeni şarkılarını dinledik hem de müzik kariyerini konuştuk.
- Hep gözümüz takılır albüm kartonetlerinde 'aranjör, düzenleme' kelimelerine. Ne yaparsınız siz?Anlaşılır bir dilde anlatmak gerekirse, sorumluluğunu aldığı şarkıyı veya albümü modacı gibi kişiye göre tasarlar. Enstrümanlardan tutun bestenin şarkıcıya uyup uymadığına, tarzın belirlenmesine, şarkının okunuşuna karar veren bir teknik direktör diyebiliriz.
- Aranjman şarkıyı vezir de eder rezil de diyebilir miyiz?Her şeyden önce gerçek olan şarkıdır. Bir şarkının iyi bir aranjmana sahip olması için onun özünde iyi bir melodisi olması gerekir. O şarkı sadece gitarla bile çalındığında insanı etkilemeli. Ama kötü bir parça dünyanın en trend aranjörü tarafından bile düzenlense kötü olarak kalacaktır. Ancak iyi bir şarkının da yanlış bir düzenleme ile kötü sonuçlanması mümkün.
ARŞİVLİK BİR ALBÜM GELİYOR
- İçinde bulunduğunuz müzik piyasası sizin için ne ifade ediyor? Yarışmalarda duyduğum seslere ve yeni çıkan isimlere baktığımda inanılmaz bir potansiyel görüyorum. Çok yetenekliler var fakat hak ettiği promosyon ve konser imkanlarını bulamıyorlar. Halka ulaşabilecekleri mecralarda sıkıntı var.
- Ve merakla beklenen yeni albümünüz... Bize onu anlatın...Bütün bestelerin bana, sözlerinin de son zamanlarda başarılı sözler yazan arkadaşım Deniz Erten ve Gökhan Şahin'e ait olduğu bir albüm bu. Albümde çok ünlü isimler var. Demet Akalın, Kenan Doğulu, Işın Karaca, Mercan, Emina Sandal, Gökhan Tepe, Ayşe Hatun Önal ve Simge. Çok sürpriz şarkılar dinleyeceksiniz. Hiç duyulmamış isimler de şarkı seslendirecek. Arşivlik bir albüm geliyor.
- Albümle birlikte artık sizi merak edenler de görme imkanı bulacak.Bu albümle beraber birçok yerde program yapmayı düşünüyorum. Albümde yer alan isimlerle değişik yerlerde beraber çalıp, söyleyip keyifli gecelere imza atmayı planlıyoruz. Güzel bir şov olacak. Sahnede tek bir solist yerine birçok sesi güzel erkek ve kadın görecek izleyici. Şu ana kadar yapmış olduğum tüm hit şarkılar ve yeni albümdeki şarkıları canlı canlı dinleme olanağı bulacak izleyiciler.
- Aranjörler birer ikişer albüm çıkardı. Ozan Doğulu, Volga Tamöz, Sinan Akçıl... Siz de onlardan mı cesaret alıp çıkardınız?Bu fikri hepimiz seneler önce bulduk ama herkesin aynı anda bunu yapması belki denk düştü, belki de şartlar onu gerektirdi. Ozan Doğulu hepimizin önünü açtı diyebiliriz. İleride çocuğuma 'İşte baban zamanında böyle bir albüm yapmıştı' diyerek verebileceğim üstünde 'Erdem Kınay' yazan bir şey olsun istedim arşivde. Bugüne kadar Kenan Doğulu, Hande Yener, Serdar Ortaç, Tarkan, Demet Akalın gibi birçok isimle çalıştım ama Erdem Kınay adı altında kenarda bana ait bir şey yok. İşte bunun için böyle bir albüm yapıyorum.
- Sizin albümünüzün diğer aranjör albümlerinden farkı ne olacak?Tam olarak bütün çıkan aranjör albümlerini dikkatli incelediğim söylenemez. Sıfır şarkılar var benim albümümde. Hiç cover yok. Daha önce bestesini yaptığım şarkıların bile yeni remix'lerine bu albümde yer vermedim. O yüzden diğer benzer albümlerden ayrı olan bir duruşu var.
- Siz şarkı söylemeyi düşünmüyor musunuz?Çok enteresan şeyler oluyor. Ben şarkılarımı bestelerken genellikle kendim söylüyorum. Aldığım tepkiler benim şarkı söylersem başarılı olacağım doğrultusunda. Benim küçüklüğüm ayna karşısında tarakla şarkı söyleyerek geçmedi. Benim öyle bir hayalim olmadığı için çok zor bir durum. Ama asla 'Asla' demiyorum. Her an her şey olabilir.
- Sizden şarkı isteyen şarkıcıların istekleri çok oluyor mu? Son zamanlarda beğeni kazanmış çalışmalar varsa, onların doğrultusunda bazı direktifler oluyor. 'Ben şu enerjide bir şarkı istiyorum', 'İçinde İspanyol etkileri olsun' gibi ufak tefek tüyolarla onların da taleplerini yerine getirmeye çalışıyorum. Ama her istediklerini yapmadığım zamanlar da var. Muhakkak onlara yakışanı ve uygun olanı yapıyorum. Benim keyif almadığım bir iş olursa zaten ben iyi bir performans gösteremem.
- Hadise'nin son albümündeki çalışmalarınız çok beğenildi.Hadise en kolay çalışabileceğim sanatçı tipi. Aynı yemeği yiyoruz diyebilirim. İkimiz de dünya müziğini takip ediyoruz. Çok güzel İngilizce şarkı söylüyor. Yenilikçi ve modern bir şeyler yapmak istediğiniz zaman Hadise bunun için biçilmiş kaftan. Yeniliğe açık yapısı bizim albümdeki sound'ları oluşturmamıza elverdi.
- Hande Yener'in tarzını değiştirmeye başladığı dönemlerde birlikte çalıştınız. O günden bugüne müzikalitesini nasıl değerlendirirsiniz?Hande Yener kimsenin cesaret edemeyeceği bir iş yaptı. Dinleyicinin yaptığı müziğe hayran olduğu bir dönemde, daha güzel müzik yapabilmek adına yeni şeyler denemişti. Bugün hala insanlar 'Ne zaman 'Apayrı' gibi bir albüm dinleyeceğiz?' diye soruyorlar. Hande daha sonra yaptığı albümlerde biraz yalnız başına kaldı. Şu anda iki ara iki derenin yolunu bulmaya çalışıyor. Müzikal kalitesinden ödün vermeden insanların hoşuna giden tarzda müziğini yapmaya çalışıyor. Nitekim başarılı da oluyor.
EUROVISION'DA KENDİ MOTİFLERİMİZİ KULLANMALIYIZ
- Eurovision telaşımız başladı yine. Bir müzik adamı olarak bu işin formülü nedir? Hangi şarkıyla başarılı oluruz?Bu işin formülü, aslında bize ait motiflerin kullanılması. Birinci olan Sertab'ın şarkısı da 'civciv çıkacak kuş çıkacak' melodisinden hareketle yapılmıştı. Bize ait tınılar kullanıldığı ve oradaki insanlara farklı geldiği için başarılı oldu.
- Başkalarına ait şarkılarda 'keşke şu şarkının aranjesi şöyle olsaydı ' dediğiniz oldu mu?Olmadı. Olsaydı da söylemezdim sanırım. Ama bugün yurtdışındaki sanatçılara hizmet verecek standartlarda görüyorum kendimi. Bir müzik prodüktörü ve aranjör olarak baktığınızda Rihanna'ya da bir şeyler yapma şansım var. Çünkü o standartlarda iş yaptığımı düşünüyorum.
- Eurovision telaşımız başladı yine. Bir müzik adamı olarak bu işin formülü nedir? Hangi şarkıyla başarılı oluruz?Bu işin formülü, aslında bize ait motiflerin kullanılması. Birinci olan Sertab'ın şarkısı da 'civciv çıkacak kuş çıkacak' melodisinden hareketle yapılmıştı. Bize ait tınılar kullanıldığı ve oradaki insanlara farklı geldiği için başarılı oldu.
- Başkalarına ait şarkılarda 'keşke şu şarkının aranjesi şöyle olsaydı ' dediğiniz oldu mu?Olmadı. Olsaydı da söylemezdim sanırım. Ama bugün yurtdışındaki sanatçılara hizmet verecek standartlarda görüyorum kendimi. Bir müzik prodüktörü ve aranjör olarak baktığınızda Rihanna'ya da bir şeyler yapma şansım var. Çünkü o standartlarda iş yaptığımı düşünüyorum.
Serhat Tekin
Yorumlar